Amiről az utcák mesélnek…
45 éve adták át a Tiszavasvári úti felüljárót
Az 1970-es évek elejére már nagy gondot jelentett a közlekedésben, hogy a 36-os számú főút nyíregyházi bevezető szakaszának forgalmát a rajta keresztül haladó négy vasúti sínpár miatt felállított sorompó megbénította. A naponta húsz órát lezárt állapotban lévő sorompó a vasútvonaltól nyugatra eső városrész és a városcentrum közlekedési kapcsolatát is megnehezítette. A Kelet-Magyarország 1972 januárjában számolt be arról, hogy a nagy forgalmú út vasúti felüljárójának építése már az előkészítés stádiumában van. A létesítmény főtervezője az Út és Vasút Tervező Vállalat (UVATERV, Simon István tervező), kivitelezője a Budapesti Hídépítő Vállalat volt.
A terület előkészítése szanálással járt együtt, ugyanis a felüljárót nem a már meglévő úttest nyomvonalára tervezték, hanem egy enyhe íveléssel, északi irányba tolták el. Ezzel elérték az úttestnek a hőerőmű előtti éles ívelésének megszűntetését, továbbá biztosították az építkezés ideje alatt a közlekedés zavartalanságát a meglévő útszakaszon. Az építkezés miatt lakóházak mellett lebontották a megyei építőipari vállalat asztalosüzemének útmenti épületét és a Kisipari Termelőszövetkezet motorjavító üzemét is. A kivitelezés a közműkiváltási munkákkal 1975 novemberében vette kezdetét, a hídszerkezet munkáihoz pedig 1976 februárjában láttak hozzák. Látványossá augusztusban vált a munka, amikor helyükre emelték a 23,7 méter hosszú, 21,6 tonnás előre gyártott vasbeton áthidaló paneleket.
Az átadási ünnepségen, 1977. április 29-én az UVATERV igazgatója örömmel jelentette Biszku Bélának, a Központi Bizottság (KB) titkárának, hogy tizennégy vállalat jól szervezett munkájával, hat hónappal a határidő előtt, 100 millió forintos beruházásból a felüljáró elkészült. A KB titkára elismerését fejezte ki és kitüntetéssel jutalmazta a kivitelezésben résztvevőket, akiknek munkájának eredményét „gazdasági és társadalmi fejlődésünk tette lehetővé.
A 45 évi használat során a felüljáró rossz állapotba került, így az elmúlt év őszén elkezdődtek a felújítási munkálatai, a komplex rekonstrukciójával idén nyárra készülnek el.
(Megjelent: Nyíregyházi Napló, 2022. április 29. 16. o.)
"Három nagydaru összehangolt munkájával emelik helyére a 23,7 méter hosszú, 21,6 tonnás
előre gyártott vasbeton hídszerkezeteket."
(Fotó: Hammel József. Kelet-Magyarország, 1976. 08. 05. 1.)
"A Tiszavasvári úton a vasúti felüljáró építése során elhelyezték azokat a betongerendákat,
amelyek a sínek fölött ívelik át a vasúti pályát."
(Fotó: Elek Emil. Kelet-Magyarország, 1976. 08. 14. 3.)
"Az új felüljáró látképe"
(Fotó: Elek Emil. Kelet-Magyarország, 1977. 04. 30. 1.)