Amiről az utcák mesélnek...
ÁLLOMÁS TÉR
Ahonnan a vonatok indulnak és befutnak
1928-ban rendezték a vasútállomás előtti teret. Ekkor a Nyírvidék tudósítója egy szobor létesítésének a tervéről is beszámolt: „A terv szerint Nyíregyháza alapításának tényét a bevándorló és a modern Nyíregyháza alapját lerakó telepesek érkezését ábrázolná az új szobor. Impozáns lovas, szekeres szoborcsoportozatra gondolunk, amely azt a jelenetet ábrázolná, mikor az első telepesek megjelennek Nyíregyházán”. Sajnos anyagiak hiányában nem vált valóra a terv. A tér csak 1969-ben „gazdagodott” egy új szoborral. Olcsai Kiss Zoltán Szamuely Tibornak az alakját faragta kőbe, akiről egyébként az állomás előtti teret 1963-ban el is nevezték. Az erre járók 1990-ig láthatták ezt a szobrot, ekkor ugyanis leemelték talapzatáról.
A vasútállomás várótermében fotók mutatják be a korábbi állomásépületeket. Az elsőt 1858-ban építették, míg a másodikat Pfaff Ferenc tervezte és 1910-ben adták át az utazóközönségnek. Ezt az épületet a második világháborúban bombázták le, helyére 1951-ben építettek újat. A mai, korszerű épületet 2002-ben adták át.
Az épület falán lévő emléktáblák segítségével felidézhetjük, hogy milyen fontos események kötődnek a vasúthoz, ill. az állomáshoz. Tábla hirdeti annak emlékét, hogy 1859. május 24-én indult meg a menetrendszerinti vasúti közlekedés a Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc útvonalon. (Fontos várostörténeti esemény, hogy az első vonat 1858. szeptember 5-én futott be városunkba.) A közelben lévő másik emléktábla egy szomorú esemény mementója: 1944. szeptember 6-án szőnyegbombázás érte a várost. Bombatalálat érte az állomás épületét is, amelyet majd a németek tettek teljesen használhatatlanná. Az állomás és környékén volt a halottak száma is a legtöbb. A bombázás pusztította el az állomással szemben található Szabolcs szálloda épületét is, amelyet még Balczár Sándor épített Friedmann Selig megrendelésére 1928-ban. Több város vasútállomásán is felfedezhető az az emléktábla, amely a helyi és a környékbeli zsidóság 1944-ben történt deportálására emlékeztet.
(Megjelent: Nyíregyházi Napló, 2013. november 15. 16. o.)
Még több kép és kiegészítés
A városunkba vonattal érkezők elsőként a MÁV pályaudvarával és a vasútállomás épületével ismerkedhetnek meg, már ha erre is tudnak pár percet szánni és nem kell rohanniuk tovább. Előbb érdemes bemenni az állomás épületébe és a váróteremben szemügyre venni azokat a fotókat, amelyek a korábbi állomásépületeket mutatják be. (Itt az interneten fellelhető képekből mutatok be egy csokrot.)
A vasútállomás első épületét 1858-ban építették.
Nyíregyháza második állomásépületét Pfaff Ferenc tervezte és 1910-ben adták át az utazóközönségnek.
Ezen a fotón az állomás előtti villamosmegálló is látható
(A fotó forrása: Hornyák László: A nyíregyházi villamos. Városvédő Füzetek 26.)
A második világháborúban lebombázott épület helyére 1951-ben,
Bahranyiczky János tervei alapján építettek újat.
A mai vasútállomás
A kivitelezés a 2001. szeptember 15-én tartott munkahelyátadással, majd egy ideiglenes,
konténer-állomás felépítésével indult és 2002. október 15-én fejeződött be.
A vasútállomás emlékjelei
Miután a váróteremben befejeztük a képes időutazást, térjünk vissza a vonatok érkezési oldalára, ahol az épület falán lévő emléktáblák segítségével idézzük fel, hogy milyen fontos események kötődnek a vasúthoz, ill. az állomáshoz. Az elsőként bemutatott táblát 2009 májusában leplezték le abból az alkalomból, hogy 150 éve, 1859. május 24-én indult meg a menetrendszerinti vasúti közlekedés a Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc útvonalon.
Ezt az információt csak azzal a fontos várostörténeti eseménnyel kell kiegészíteni, hogy a Pest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc vasútvonalon 1858. szeptember 5-én futott be az első vonat városunkba. (Ajánló)
A közelben lévő másik emléktábla egy szomorú esemény mementója: 1944. szeptember 6-án szőnyegbombázás érte a várost. Bombatalálat érte az állomás épületét is, amelyet majd a németek tettek teljesen használhatatlanná. Az állomás és környékén volt a halottak száma is a legtöbb.
A bombatámadás áldozatainak emlékére állított emléktáblát 2002. november 29-én leplezték le.
A táblánál minden évben megemlékezést és koszorúzást szervez
a Nyíri Honvéd Egyesület és a Városvédő Egyesület.
Fotók a nyíregyházi bombatámadásról
(2014-ben egy kiadvány jelent meg a Nyíregyházi Városvédő Egyesület gondozásában a bombázásról
Nyíregyháza tragikus napja címmel.
A kiadvány itt érhető el.)
A bombázás pusztította el az állomással szemben található Szabolcs szálloda épületét is,
amelyet még Balczár Sándor épített Friedmann Selig megrendelésére 1928-ban.
(A kép forrása: Felbermann Endre: Emlékek a múltból. 76. o.)
A 2004. június 28-án leleplezett emléktábla Sebestyén Sándor plasztikájával a helyi és a környékbeli
zsidóság 1944-ben történt deportálására emlékeztet.
(Ugyanezzel a táblával találkozhatunk több más város vasútállomásán is.)
A málenkij robotra elhurcolt nyíregyháziak között mintegy 300 vasutas is volt.
Az ő emlékükre 1995. november 2-án emléktáblát lepleztek le az állomás épületén.
EGY KIS ÉRDEKESSÉG
A Nyírvidék 1928. novemberi számában a következő hírre bukkantam: "A Máv előtti tér rendezése van a városfejlesztési program előterében. A téren lebontották a vasúti vendéglőt (...) A tér rendezésével kapcsolatban illetékes helyen felmerült az állomás előtt építendő szobor terve. A terv szerint Nyíregyháza alapításának tényét a bevándorló és a modern Nyíregyháza alapját lerakó telepesek érkezését ábrázolná az új szobor. Impozáns lovas, szekeres szoborcsoportozatra gondolunk, amely azt a jelenetet ábrázolná, mikor az első telepesek megjelennek Nyíregyházán." (Nyírvidék, 1928. nov. 22. 2. o.)
Ez a terv sajnos anyagiak hiányában nem valósult meg. A tér csak 1969-ben "gazdagodott" egy új szoborral. Olcsai Kiss Zoltán városunk szülöttének, Szamuely Tibornak az alakját faragta kőbe. Az erre járók 1990-ig találkozhattak ezzel a szoborral, ekkor ugyanis leemelték talapzatáról. Azért vessünk erre a szoborra is egy pillantást:
Olcsai Kiss Zoltán: Szamuely Tibor (1969)